Opinie, poglądy, komentarze...
10 października został ustanowiony przez Światową Organizację Zdrowia Dniem Ochrony Zdrowia Psychicznego.
* Małgorzata Grzesiak, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lubaniu
- Jesień to okres szczególnie ciężki dla osób cierpiących z powodu zaburzeń psychicznych. Mniej słońca, krótszy dzień, więcej szarych deszczowych dni - to sprzyja pogorszeniu nastroju i samopoczucia. Według szacunków Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) ponad 20 proc. dzieci i młodzieży na świecie cierpi z powodu problemów psychicznych na tyle poważnych, że wymagają one profesjonalnej interwencji. Zdaniem WHO jest prawdopodobne, że w 2020 roku emocjonalne i behawioralne problemy psychiczne mogą stać się jedną z pięciu najczęstszych przyczyn śmierci lub chorób wśród dzieci i młodzieży. Motywem przewodnim tegorocznych działań w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lubaniu będzie udzielanie specjalistycznej pomocy uczniom i rodzicom dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi, emocjonalnymi oraz zachowania. Kampania ma zwrócić uwagę na problemy diagnozowania, leczenia i zapobiegania emocjonalnym i behawioralnym zaburzeniom uczniów, klientów lubańskiej Poradni. Dlatego w tym dniu, w trakcie spotkań z rodzicami i dorosłymi uczniami pragniemy wspierać wszystkich w zmaganiach z chorobami psychicznymi. Poprzez działania edukacyjne planujemy zwiększyć świadomość naszych pacjentów i ich rodziców w sferze profilaktyki zaburzeń emocjonalnych i psychicznych. Wzrost ryzyka zachorowań jest nierozerwalnie związany z rozwojem cywilizacyjnym, dynamicznym tempem życia, przewlekłym stresem szkolnym i długotrwałym brakiem wypoczynku. Taki tryb życia skutkuje pojawianiem się nerwic szkolnych i innych zaburzeń lękowych, depresji oraz psychoz. Tymczasem dzięki współczesnej medycynie, uczniowie zmagający się z zaburzeniami psychicznymi mogą świetnie funkcjonować, ale muszą otrzymać odpowiednie wsparcie. Poradnia w Lubaniu ma w tym zakresie powód do szczególnego zadowolenia. Od maja br. w zespole specjalistów psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów uzależnień - pracuje lekarz psychiatra, który diagnozuje problemy z zakresu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, udziela porad rodzicom , nauczycielom oraz wychowawcom placówek opiekuńczych z terenu powiatu lubańskiego. Jednak obok odpowiednio dobranej terapii potrzebna jest empatyczna, otwarta na edukację wspierająca rodzina oraz środowisko rówieśnicze i szkolne. Taki system wsparcia może pomóc choremu dziecku prowadzić ustabilizowany i zrównoważony tryb życia, znacząco przyczyniając się do mniejszej liczby nawrotów i łagodnego przebiegu choroby. Analiza tego obszaru zaburzeń wskazuje na wzrost od 2010 r. liczby dzieci i młodzieży wymagających specjalistycznej diagnozy i pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Można przypuszczać, że relatywnie wysoki udział tej grupy uczniów w prowadzonych przez poradnię działaniach diagnostyczno-terapeutycznych wynika z coraz większej świadomości dorosłych uczniów oraz rodziców co do potrzeby diagnozowania tego typu zaburzeń. Najmniej dzieci z zaburzeniami emocji i zachowania trafia do poradni w wieku przedszkolnym. Według przepisów prawa oświatowego dla tej grupy wiekowej nie orzeka się i nie wydaje opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju z uwagi na omawiane zaburzenia. Dla tej kategorii wieku w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lubaniu najczęściej prowadzi się terapię zaburzeń lękowych, moczenia mimowolnego oraz mutyzmu wybiórczego. W grupie uczniów szkół podstawowych odsetek uczniów z zaburzeniami zachowania i emocji oscyluje najczęściej w okolicy 30 proc. W tej grupie wiekowej przeważają zaburzenia zachowania i adaptacji szkolnej, ADHD, ADD, które skutkują zagrożeniem niedostosowania społecznego, bądź niedostosowaniem społecznym. W większości uczniowie ci otrzymali z poradni orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, które uprawniają do udziału w zajęciach socjoterapeutycznych. Od lat najliczniejszą grupą uczniów ze stwierdzonymi zaburzeniami zachowania i emocji stanowią gimnazjaliści. Na przestrzeni analizowanych lat obserwuje się istotną tendencję wzrostową w tym obszarze. Najczęstsze typy zaburzeń w tej grupie wiekowej to zaburzenia zachowania, adaptacji, zaburzenia emocjonalne (w tym lękowe), zaburzenia odżywiania, problemy z uzależnieniem. W tej grupie wiekowej pojawiają się coraz częściej zachowania suicydalne (myśli i próby samobójcze). Na porównywalnym, choć nieco niższym niż w gimnazjum poziomie, utrzymuje się odsetek uczniów z omawianymi problemami ze szkół ponadgimnazjalnych. Młodzież ta zgłasza się do poradni z podobnymi jak gimnazjaliści problemami, jednak w ostatnich dwóch latach więcej uczniów z tej grupy ma problemy z określeniem własnej tożsamości płciowej, dokonuje samookaleczeń, podejmuje próby samobójcze, nie radzi sobie z uzależnieniami. Grupa adolescentów (gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne) najliczniej korzysta z pomocy psychologicznej i wsparcia terapeutycznego w poradni z uwagi na zaburzenia psychiczne.
Z dnia: 2014-10-12, Przypisany do: