Wszystkie prace były skoordonywowane z robotami ziemnymi prowadzonymi przez Lubańskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji i planami PEC-u.
Inwestycje rozpoczęły się jeszcze w lutym, budową dróg osiedlowych na „Fabrycznej”. Jest to stale rozbudowujące się osiedle, dlatego trzeba było zbudować drogi dojazdowe do nowych posesji. Projekt objął również budowę kanalizacji deszczowej przy ul. Agatowej i Rubinowej. Prace w tej części miasta zakończono w połowie maja, całkowity koszt zadania nie przekroczył 899.000 zł, w jego ramach oddano do użytku 695 mb drogi, w czym 2.424 mkw. jezdni i 147 mkw chodnika.
Również w pierwszej połowie roku zakończono prace na odcinku drogi wewnętrznej ulicy Kolejowej czyli 215,5 mb. Tam za około 173.000 zł przebudowano 1167,50 mkw jezdni z parkingiem, 79,6 mkw chodnika, 90,62 mkw zjazdów, 119,30 mkw poboczy.
Latem ruszyły roboty trzech innych ulic. Pod koniec lipca zakończono prace na ul. Starej, tam za nieco ponad 89.000 zł, wyremontowano 111 mb drogi, 492,26 mkw jezdni. Remontu doczekała się także ulica Sikorskiego, której przebudowa kosztowała prawie 292.000 zł. Na tym odcinku liczącym 286 mb zbudowano 1603 mkw jezdni, 973 mkw chodników i 183 mkw zjazdów. Do połowy września trwała przebudowa 140 mb odcinków dróg wewnętrznych ulicy Zimowej i ulicy Jesiennej za prawie 259.000 zł. Roboty objęły 1186 mkw jezdni i 517 mkw chodników.
W trakcie czynności odbiorowych są dwie inwestycje – przebudowa ulicy Jagiellońskiej, a także dróg gminnych i wewnętrznych na terenie Kamiennej Góry. Szacowane koszty pierwszej z nich to około 227.000 zł. (w ramach zadania przebudowano 187 mb drogi, w tym 923 mkw ciągu pieszo-jezdnego i 147 mkw chodników). Z kolei remont na Parkowej i Gajowej, ulic na Kamiennej Górze, kosztował 1.744.000 zł. Była to największa z przeprowadzonych w tym roku inwestycji, o czym świadczy nie tylko jej koszt, ale i liczby ją opisujące: 1923,0 mb drogi, z czego 4053 mkw jezdni, 30 mkw chodników i 138,54 mkw zjazdów. Warto przypomnieć, że oprócz remontu drogi w tym roku na Kamiennej Górze prace ziemne prowadził także LPWiK, o czym informowaliśmy czytelników. Spółka przeprowadziła inwestycje polegające na przebudowie sieci wodociągowej w ulicy Polnej, Łąkowej, Gajowej, Marii Curie-Skłodowskiej. Łącznie przedsiębiorstwo w tej dzielnicy wykonało 2.200 mb sieci wraz z przyłączami wodociągowymi. Koszt wykonania tych robót stanowił kwotę ok. 600.000 zł.
Obecnie w realizacji są dwie inwestycje: spora przebudowa ulicy Warszawskiej wraz z utwardzeniem drogi wewnętrznej od strony ulicy Mostowej i realizowana w partnerstwie ze Spółdzielnią Mieszkaniową przebudowa chodnika przy ul. Mieszka I i poszerzenie jezdni na całym odcinku tej ulicy. Pierwsza z nich jest bardzo ważna m.in. ze względów gospodarczych, chodzi bowiem o drogę dojazdową do położonych za Kwisą zakładów pracy. Koszty przebudowy 897 mb drogi, w tym 3292 mkw jezdni, 218 mkw ciągu pieszego i 59 mkw chodnika szacowane są na nieco ponad 392.000 zł.
Ostatnim miejscem, w którym samorząd zrealizuje w tym roku drogową inwestycję będzie niewielki, ale bardzo ważny strategicznie odcinek drogi dojazdowej do projektowanego zakładu „Automatec”. Tam zakończenie robót planowane jest do 15 grudnia. Przewiduje się budowę 126 mb jezdni, 984 mkw jezdni, 155 mkw chodnika.
- Łączna kwota wszystkich inwestycji kwota bliska 4.400.000 zł. Są to dobrze wydane pieniądze. Jeśli traktować miasto jako organizm, drogi są jego krwiobiegiem – mówi Arkadiusz Słowiński, burmistrz Lubania. - Zły stan nawierzchni dróg jest najczęstszym tematem wniosków radnych miasta i mieszkańców i tematem do rozmowy równie powszechnym jak zła pogoda. Faktycznie, trakty w niektórych dzielnicach Lubania nie były w najlepszym stanie, niektóre z nich nie były remontowane od momentu ich wybudowania kilkadziesiąt lat temu. Rok 2014 był czasem by to zmienić. Budżet Lubania na rok 2014 zakładał bardzo dużą inwestycję w miejskie drogi. Ich remont i budowa kosztuje łącznie ponad 4.000.000 zł. Prace trwały na 20 ulicach. Wykonanie tych remontów właśnie teraz było doskonałym ruchem i dowodzi gospodarności i dalekowzroczności lubańskiego samorządu. To był świetny moment na takie inwestycje, ponieważ, można je było wykonać tanio. Mieliśmy trwającą lukę w napływie środków z Unii Europejskiej, która zgodnie z naszymi przewidywaniami przedłuża się nawet do połowy przyszłego roku. Zakończyliśmy wszystkie zadania inwestycyjne prowadzone w tym okresie przez miasto. Na rynku budowlanym po inwestycyjnym boomie, napędzonym pieniędzmi unijnymi i Euro 2012, firmy wręcz walczyły o klienta, oferując usługi w bardzo korzystnych cenach. Trzeba było z tego skorzystać i zrobić coś na co nigdy nie było czasu i środków – nasze drogi miejskie. Żaden z rządowych czy unijnych programów nie przewidywał możliwości pozyskania pieniędzy na drogi miejskie, w kolejnym rozdaniu dofinansowywane będą głównie szlaki kolejowe i drogi krajowe, więc każdy samorząd będzie musiał radzić sobie sam. Planując te inwestycje mieliśmy także dobry moment do brania kredytów, oprocentowanie było bardzo niskie. Nieskorzystanie z tego, że były one w tej chwili bardzo tanie byłoby stratą szansy. W niczym nam to nie przeszkodzi pozyskiwać pieniędzy, kiedy to będzie już możliwe, czyli w 2015 roku i realizować inne, większe zadania, zagwarantowaliśmy sobie taką możliwość. Będzie się je realizowało lepiej, jeśli będziemy mieli jak poruszać się po mieście. Wybierając drogi do remontu brano pod uwagę oczywiście ich stan, a także opinię mieszkańców i radnych miejskich i wcześniejsze środki przeznaczane na ich remont. Już wiadomo, że w 2015 roku będą kolejne remonty miejskich dróg.
(ŁCR)
Z dnia: 2014-11-04, Przypisany do: Nr 20(499)