Wdrożenie systemu zarządzania jakością w zakresie spełniania wymagań normy PN-EN ISO 9001: 2009 nie jest sprawą ani prostą, ani łatwą. Każdy kto pretenduje do tego prestiżowego znaku jakości musi się poddać gruntownej weryfikacji i spełnić określone wymagania. Na taki krok zdecydowało się jakiś czas temu Łużyckie Centrum Medyczne w Lubaniu Sp. z o.o.
- Z ogromną radością i satysfakcją chciałem powiadomić mieszkańców powiatu lubańskiego, że po blisko rocznych przygotowaniach i wprowadzaniu procedur uzyskaliśmy Certyfikat ISO nadany przez Polską Izbę Handlu Zagranicznego w zakresie spełniania normy ISO 9001 2009 – mówi z nieukrywaną satysfakcją prezes ŁCM - Krzysztof Konopka. - Wspomniany dokument dowodzi, że nasz szpital przygotował, wdrożył i stosuje procedury zgodne z wymaganiami tej prestiżowej certyfikacji.
Nadanie certyfikatu poprzedziła szczegółowa weryfikacja wprowadzonych w placówce procedur, której dokonali przedstawiciele Polskiej Izby Handlu Zagranicznego. W wyniku tej oceny stwierdzono, że przygotowane rozwiązania zostały wdrożone i są stosowane na wszystkich szczeblach funkcjonowania tutejszej placówki.
– Zdaliśmy ten test pomyślnie - dodaje Krzysztof Konopka. - I cieszymy się, że otrzymaliśmy Certyfikat ISO, który jest dla nas ogromnym wyróżnieniem i zaszczytem, który pokazuje, na jakim poziomie nasz zakład pracuje, że spełnia normy międzynarodowe. Chciałbym też powiedzieć, że na tym nie poprzestaliśmy. Od ponad roku jesteśmy w procesie ubiegania się o certyfikat jakości w ochronie zdrowia. Odbyliśmy szereg spotkań i szkoleń w Krakowie, gdzie mieści się Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, będące agendą Ministerstwa Zdrowia. Na podstawie otrzymanych na szkoleniu informacji opracowaliśmy i wdrażamy w naszym szpitalu ponad 200 procedur, które będą kontrolowane przez przedstawicieli wspomnianego Centrum. Liczymy na to, że uda nam się, to znaczy całemu zespołowi, bo tak naprawdę pracuje nad tym prawie każdy pracownik naszego szpitala, osiągnąć zamierzony cel.
Przygotowywane obecnie procedury medyczne obejmują niemal wszystkie ogniwa szpitalne, od Izby Przyjęć poczynając - czyli etap związany z przyjęciem pacjenta na oddział, przez wykonanie pełnej diagnostyki, po sam proces leczenia. Działania te objęte są ścisłą kontrolą i oceną jakości, podobnie jak to miało miejsce w przypadku ubiegania się o Certyfikat ISO.
- To wszystko jest dla nas sporym wyzwaniem – dodaje Krzysztof Konopka. – Jesteśmy jednak pełni optymizmu. Mamy doświadczonych i kompetentnych pracowników, którzy poradzą sobie z tymi procesami. Koordynatorem działań jest p. Małgorzata Kozak, która jest Pełnomocnikiem Zarządu ds. Jakości. Każda z komórek organizacyjnych szpitala przygotowuje swoje procedury, które później są jeszcze weryfikowane przez powołany do tego celu zespół, który, sprawdza, czy są one zgodne z wytycznymi określonymi przez CMJ.
Sama weryfikacja przygotowanych i wdrożonych w szpitalu procedur przeprowadzana będzie przez pracowników Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia w sposób dość zaskakujący. Najczęściej odbywa się to tak, że na Izbie Przyjęć pojawia się pacjent, czasem nawet dwóch, i poddaje się procesowi leczenia. W trakcie kilkudniowego pobytu bacznie obserwuje sposoby postępowania. Kolejnym etapem jest sprawdzenie, czy zostały opracowane i wdrożone wszystkie obowiązujące procedury a najtrudniejszym egzaminem do przejścia jest weryfikacja wiedzy personelu z zakresu obowiązujących procedur.
- Kończy się to wszystko spotkaniem z kierownictwem placówki, na którym oceniane i omawiane są ewentualne nieprawidłowości – wyjaśnia Krzysztof Konopka. – W przypadku pozytywnego wyniku szpital otrzymuje akredytację. Spodziewamy się, że finał naszych przygotowań nastąpi na przełomie czerwca - lipca przyszłego roku.
(Kazimierz Kiljan)