Sprzęt ten został zakupiony ze środków, które lubańska poradnia otrzymała z Telewizji Polskiej. Stało się to w ramach złożonego przez siebie projektu, który ma na celu wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Z wielką nadzieją rodzice oczekują oddziaływań nowego a przy tym nowatorskiego urządzenia terapeutycznego dla swoich dzieci – mówi dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lubaniu Małgorzata Grzesiak. – Cieszymy się, że naszej poradni udało się sprostać wyzwaniu jakim było stworzenie projektu, dzięki któremu otrzymaliśmy środki, które pozwoliły nam na zakup EEG-Biofeedback . Pracownicy poradni przeszli ponadto specjalistyczne szkolenie, otrzymując stosowne certyfikaty, które upoważniają do oddziaływań terapeutycznych wobec swoich pacjentów.
Uczniowie, którzy pomimo szczerych chęci mają trudności z koncentracją uwagi i zapamiętywaniem, przeżywają w szkole trudne chwile. Zrozumienie materiału, zapamiętywanie pojęć, wytężona i długotrwała praca umysłowa sprawiają im duże problemy. W konsekwencji zaczynają mieć zaległości, otrzymują słabe oceny, a także obniża się ich poziom motywacji do nauki.
Pracownikom Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lubaniu problem ten jest bardzo dobrze znany, ponieważ dotyczy części podopiecznych. Nowy gabinet terapii wyposażony w EEG-Biofeedback stwarza wielkie możliwości. Jest to nowoczesne urządzenie przeznaczone do terapii z różnymi trudnościami. Zasada działania opiera się na mechanizmie sprzężenia zwrotnego - pacjent w sposób świadomy uczy się zmieniać wzorzec wytwarzanych fal w mózgu, tak by organ ten pracował wydajniej i szybciej. Z kolei EEG-Biofeedback dostarcza informacji zwrotnej o zmianach częstotliwości fal, a oprogramowanie przetwarza ją w zrozumiały dla pacjenta obraz.
Mimo skomplikowanych podstaw, trening w rzeczywistości ma postać bardzo atrakcyjną dla młodzieży, ponieważ wykorzystuje techniki multimedialne (animacje komputerowe). Podczas sesji uczeń ma za zadanie na przykład sprawić, by obserwowana na monitorze strzałka trafiła w środek tarczy, drzewo nabrało odpowiednich rozmiarów, pokryło się kwiatostanem czy liśćmi. Ciekawostką jest fakt, że nie używa się do tego klawiatury ani myszki, informacja o stanie umysłu pacjenta dochodzi do komputera za pośrednictwem sygnału EEG. Nowa metoda terapii cieszy się więc dużym zainteresowaniem dzieci i młodzieży. EEG-Biofeedback jest stosowany w terapii dzieci z ADHD, z trudnościami w uczeniu się,dysleksji, ale także w przypadku osób, które chcą po prostu zwiększyć swoje możliwości w zakresie koncentracji uwagi, zapamiętywania, czy umiejętności relaksacji.
Z dnia: 2010-12-01, Przypisany do: Nr 23(406)