Opinie, poglądy, komentarze...
Zaczyna się czas sezonowych przecen. Podczas takich akcji często kupujemy pod wpływem impulsu i wówczas popełniamy wiele błędów. O czym powinniśmy pamiętać podczas wspomnianych obniżek?
* Agnieszka Cichoń – Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Lubaniu
Podczas sezonowych wyprzedaży warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
Po pierwsze – porównujmy oferty różnych sklepów, zastanówmy się czy rzecz, którą wkładamy do koszyka jest nam faktycznie potrzebna. Warto krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach – nie wszystkie są dla nas okazją. Bywa także, że właściciele sklepów kuszą gratisami dołączanymi do produktów. W rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny.
Po drugie – pamiętajmy, że nie możemy zwrócić do sklepu towaru tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać. Zgodnie z prawem sprzedawca może odmówić przyjęcia produktu bez wad i zwrócenia klientowi pieniędzy, bądź też wymiany na inny. Nie istnieją natomiast przeszkody, aby sprzedawca mimo braku takiego obowiązku uwzględnił prośbę klienta. W niektórych sklepach wewnętrznymi regulaminami wprowadzono prawo do zwrotu towaru bez wad i jest to dobry gest w stosunku do nabywców. Jeżeli w sklepie nie ma widocznej informacji o możliwości zwrotu w określonym terminie towaru, trzeba zapytać o to sprzedawcę. Gdy jego odpowiedź będzie pozytywna, najlepiej mieć to potwierdzone na piśmie. Można poprosić, aby sprzedawca zaznaczył to np. na paragonie. Ustawa „konsumencka” przewiduje jednak wyjątki od tej zasady, ale dotyczą one zakupów dokonywanych na odległość albo poza lokalem przedsiębiorstwa, np. na prezentacji lub przez internet. Wówczas mamy 10 dni na odstąpienie od umowy zakupu bez podania przyczyn.
Po trzecie – nie zapominajmy o paragonach lub innych dowodach zakupu – są one pomocne w dochodzeniu roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą.
Po czwarte – jeśli kupiliśmy wadliwy produkt, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż 2 lata. Reklamację składamy w sklepie – najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor). To my dokonujemy wyboru, który wariant jest dla nas korzystniejszy i u kogo będziemy dochodzić naszych roszczeń.
Warto również wiedzieć, że zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze z tymi zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych. Pamiętaj – wartość podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W związku z tym, mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.
Zdarza się również, że sprzedawcy podają zawyżone nieprawdziwe ceny dotychczasowe czy oferują w promocji wyroby o wartości identycznej jak przed okresem promocyjnym, tym samym wprowadzają konsumentów w błąd, sugerując im, że kupując dany produkt w promocji zaoszczędzają.
Pamiętaj - bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw możesz uzyskać u Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Ponadto, bezpłatnych porad udziela Federacja Konsumentów pod bezpłatnym numerem telefonu 800-007-707 od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-17.00.
Z dnia: 2013-08-07, Przypisany do: Nr 15(470)