W gabinecie podsekretarza stanu Marka Habera nastąpiło podpisanie umowy pomiędzy Ministerstwem Zdrowia a Zarządem Powiatu Lubańskiego, na mocy którego nasz samorząd powiatowy otrzyma niebagatelną kwotę 18 milionów złotych. Było to możliwe dzięki rządowemu programowi „Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia”, w skrócie „Planu B”.
Było to jedno z najważniejszych wydarzeń dla samorządu powiatu lubańskiego i to nie tylko w tym roku. Pozyskane środki pozwolą na spłatę zobowiązań publicznoprawnych (wobec ZUS i Urzędu Skarbowego) po zlikwidowanym SPZOZ. Przypomnijmy, że nasz lubański szpital był na początku obecnego wieku bardzo zadłużony. W pewnym momencie długi przekraczały 50 mln zł. Dlatego w grudniu 2003 roku dotychczasowy Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej został postawiony w stan likwidacji, a w jego miejsce powstał Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Spółka z o.o. Była to zmiana formy organizacyjno – prawnej, bowiem właściciel został ten sam czyli powiat lubański. Konsekwencją tego było przejęcie długu po zlikwidowanej jednostce przez samorząd powiatu, ale jednocześnie „nowy szpital” został oddłużony i mógł zacząć normalnie działać. Przez te wszystkie lata samorząd powiatu lubańskiego dokonał wielkiego wysiłku finansowego spłacając ponad 32 mln zobowiązań cywilnoprawnych czyli dla osób fizycznych i firm. Dużą część zobowiązań finansując kredytami, które jeszcze przez kilka lat będą spłacane.
Po spłacie tych zobowiązań powiat postanowił przystąpić do wcześniej wspomnianego programu. Prace nad przygotowaniem wniosku, biznesplanu oraz analiz finansowych rozpoczęły się na początku tego roku. Opracowaniem niezbędnej dokumentacji (ok. 3500 stron) zajął się wieloosobowy zespół. Po dwóch miesiącach dokumenty zostały złożone w Banku Gospodarstwa Krajowego. Jednym z warunków otrzymania wsparcia była ocena szans działania nowo powołanej spółki pod względem finansowym (rentowność) oraz jakości świadczonych usług medycznych. Stąd tak wiele instytucji musiało zaopiniować tę dokumentację. Dokumenty były analizowane przez wyżej wymieniony bank, Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, Wojewodę Dolnośląskiego oraz Ministerstwo Finansów. Aż wreszcie po prawie ośmiu miesiącach sprawdzania wniosek został ostatecznie zaakceptowany.
Ostatnim etapem było poniedziałkowe podpisanie umowy z resortem zdrowia. Niewątpliwie jest to olbrzymie wsparcie dla powiatu, które zakończy spłatę zobowiązań po zlikwidowanym Zakładzie. Dziś Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Łużyckie Centrum Medyczne bardzo dobrze radzi sobie na rynku medycznym. Stale czynione są zabiegi mające na celu podnoszenie jakości usług. Miesiąc temu oddana została do użytku komora kriogeniczna. Co ważne, z najbliższym czasie szpital wzbogaci się o tomograf komputerowy.
Skomplikowane procedury, obszerne dokumenty, opiniowanie a na końcu sukces… Dziękujemy całemu zespołowi za sfinalizowanie tego wielkiego przedsięwzięcia.
Z dnia: 2011-10-19, Przypisany do: Nr 20(427)